FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/09/2015

Åldersdiskriminering på campingplatser

Har sett att vissa campingplatser har en åldersgräns för att få hyra stuga eller uppställningsplats för husvagn/husbil. Är det tillåtet för campingplatser att ha åldersgräns eller bryter det mot diskrimineringslagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för du har valt att vända dig till Lawline!

Det infördes en ny lag 2013 som bl.a. säger att det är olagligt för campingplatser att ha en åldersgräns. Många campingar har tidigare haft åldersgräns. Men den förste januari 2013 trädde alltså en ny lag i kraft som säger att du inte får åldersdiskriminera vilket i praktiken innebär att alla campingar därmed fick ta bort ev. åldersgräns.

Om du vill se närmare på den nya lagändringen finns denna i Lag (2012:673) om ändring av diskrimineringslagen.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Ellinor BookRådgivare