FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/09/2017

Aktuellt för icke biologisk far att bli vårdnadshavare?

Hej

Min man har gått bort2010. Han hade cancer. Tillsammans har vi en son som är 15 år gammal nu. Jag är gift med en annan nu och undrar om min nuvarande man kan bli vårdnadshavare till min son?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När din man gick bort så fick du ensam vårdnad om er son, (6 kap. 9 § Föräldrabalken (FB)). Det är endast föräldern till din son som kan ansöka om gemensam vårdnad och därmed bli vårdnadshavare. Då din nuvarande man inte är förälder till din son kan han inte ansöka om att bli vårdnadshavare. Detta framgår av bland annat 6 kap. 4-6 §§ FB.

Det som kan vara aktuellt är att din nuvarande man, med ditt samtycke, adopterar din son, (4 kap. 3 § FB). Eftersom pappan till din son har gått bort så krävs det inget samtycke från honom för adoptionen, (4 kap. 5a § FB). Däremot krävs det ett samtycke från din son då han är över 12 år, (4 kap. 5 § FB).

När din nuvarande man i sådana fall adopterar din son så blir han även vårdnadshavare till honom.

Frågan om adoptionen ska prövas av domstol, (4 kap. 6 § FB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare