FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag10/11/2013

Aktiebolag som komplementär mm

Hej Vi är 4 kompanjoner i ett aktiebolag. Nu råder det konflikt och man vill gå i sär i två skilda företag men ändå kunna samarbeta i visst mån samt behålla det nuvarande AB som kan ta hand om avtal och skulder i fortsättningen genom att få peridisk insättning av de två företag samt vara en bas för samarbete. Dessutom tänker vi på att bli kommanditbolag med AB som komplementär men det verkar råda någon sorts ovisshet i lagens ögon. kan vi få hjälp att lösa vårt problem?

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att Ni vänder Er till Lawline.

Förslaget gällande samarbete genom ett AB är en god idé. Observera att Ni bör skriva ett aktieägaravtal sinsemellan där ni reglerar förpliktelser, omfattning och framtida försäljning av aktierna i syfte att förhindra en framtida tvist i allmän domstol.

Vad gäller AB som komplementär är det juridiskt möjligt och även ett ekonomiskt och betryggande sätt att investera i. Enligt 3 kap. 2 § BL (https://lagen.nu/1980:1102) så är det endast ideella föreningar samt stiftelser som inte får vara komplementär.

Lycka till.

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare