Aktiebolag och äktenskap

Jag skall starta eget aktiebolag och min fru vill inte vara involverad eller kunna drabbas framgent. Vi avser inte skilja oss och har inga avtal mellan oss. Min tolkning är att om vi inte gör någonting så kommer hon automatiskt äga 50 % av mina aktier. Vår avsikt är att jag skall äga bolaget till 100% och min fru skall inte drabbas av vare sig vinster eller förluster. Behöver vi göra en bodelning och/eller äktenskapsförord eller finns det andra lösningar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du på egen hand startar ett bolag under äktenskapet stämmer det inte att din fru automatiskt kommer äga 50 % av aktierna. Nej, under äktenskapet kommer du äga hela bolaget helt på egen hand. Detta framgår bland annat av äktenskapsbalken 1:3 som stadgar att "varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder".

Det är först vid en eventuell äktenskapsskillnad som det kan bli tal om att dela på aktierna i bolaget. Om ni vill undvika detta kan ni skriva ett äktenskapsförord som anger att aktierna i bolaget skall vara din enskilda egendom och därmed undantagna från bodelningen.

Äktenskapsbalken finns https://lagen.nu/1987:230

Lawline RådgivareRådgivare