FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/12/2014

Aktieägaravtal och fullmakt

Vi är ett litet AB grundat för ett par år sedan av 8 personer. Vi har ett gemensamt aktieägaravtal och äger mellan 5-20% var. Vi vill framöver sälja 2-5% av våra aktier till personer som anställs. För dessa vill vi ha ett eget aktieägaravtal. Vi vill undvika att alla befintliga aktieägare skall skriva varje nytt avtal som tecknas.

Kan man göra dessa nya aktieägaravtal mellan den nye aktieägaren och en bemyndigad företrädare för övriga aktieägare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Självklart kan ni göra som du föreslår. Det bästa sättet att göra detta är att ni i aktieägaravtalet eller ett separat avtal sätter in ett stadgande om att en person, exempelvis en av er, har fullmakt att för övrigas räkning skriva på sådana avtal som du pratar om.  Ett aktieägaravtal är ju egentligen bara "ett vanligt avtal", så hur ni sköter det när det gäller att "släppa in" nya ägare i avtalet kan ni i stort sett reglera hur ni vill.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga! Det är bara att återkomma om något är oklart eller ni undrar något annat!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare