Äktenskapsskillnad om ena parten inte vill

Hej! Jag är svensk medborgare men gift med en afghansk medborgare och äktenskapet är registrerat i Sverige. Hon bor fortfarande i Afghanistan och har aldrig varit i Sverige. Vi har inga barn tillsammans och bott max 9 månader tillsammans i Afghanistan. Jag vill nu skilja mig, men hon vägrar. Hon har gjort det klart för mig att hon inte tänker skriva under skillsmässan. Nu undrar jag om jag kan ansöka om skillsmässa hos en domstol i Sverige och hur ställer sig domstolen till hennes vägran att skriva under? Betyder hennes vägran att skriva under att jag aldrig kommer att kunna skilja mig från henne?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om bara du vill skiljas ska du ansöka om äktenskapsskillnad vid den tingsrätt som din kommun tillhör.

När det bara är du som vill skiljas får ni en betänktetid på minst sex månader och högst ett år. Om du fortfarande vill skiljas när de sex månaderna har gått, måste du meddela det till tingsrätten.

Det framgår inte från frågan om ni har bott isär i mer än två år. Om ni har bott isär mer än två år kan ni får skilsmässa direkt, även om ni inte är överens om att skiljas. Du behöver i så fall bifoga särlevnadsintyg från två vittnen.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare