Äktenskapsskillnad och underhållsbidrag

Hej! Varit gift i 28 men tillsammans i 30år. Har fött 5 barn och varit hemma med dessa i nästan 10 år. Även varit deltidsarbetande, samtidigt som maken gjort karriär och studerat . Nu vill han skiljas ! Med min inkomst har jag ingen möjlighet att ha ett större boende än en 2 rok, vilket skulle resultera i att våra 2 hemmavarande barn inte skulle kunna bo hos mig. Han vill ha delad vårdnad. Vad skall jag göra? Har jag någon möjlighet att kräva underhåll så att jag har möjlighet att ha mina barn hos mig? Han är en mycket höginkomsttagare. Snälla hjälp mig hur skall jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Efter äktenskapsskillnad svarar du och din make enligt huvudregeln för er egen försörjning.

Enligt 6 kap. 7 § äktenskapsbalken finns det dock en möjlighet för dig att få underhållsbidrag från din make under en övergångsperiod. Underhållsbidrag blir aktuellt om det föreligger ett samband mellan äktenskapet och den ekonomiska situationen du befinner dig i. Underhållsbidrag betalas för att du ska få möjlighet att genom utbildning eller omskolning skaffa förvärvsarbete eller förbättra dina inkomster.

Om du och din make inte kan komma överens hur mycket han ska betala i underhållsbidrag kan frågan prövas av domstol.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare