Äktenskapsskillnad och boendekostnader

Hej,

Jag och min exfru fick vår skilsmässa registrerad hos Tingsrätten 23/2 i år. Vi har två barn. Vi har ett gemensamt hus, som vi har påbörjat försäljningsprocessen för. Jag och min nya flickvän har köpt ett nytt hus, som vi får tillträde till den 17/6. Mitt ex kommer att bo kvar i huset tills det är sålt och hon har hittat nytt boende. Min fråga gäller ersättning för boendena under överlappningstiden. Hon påstår att jag ska betala för halva vårt gemensamma hus - medan hon inte ska betala för min halva av mitt nya hus. Jag vill påstå att vi ska dela lika på alla våra boendekostnader under denna tid. Vad gäller?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att varje make efter en äktenskapsskillnad svarar för sin egen försörjning, vilket framgår av Äktenskapsbalk (1987:230) 6:7 första stycket. Det innebär att varje make efter äktenskapsskillnaden inte längre är skyldig att tillskjuta pengar till den andre maken i den mån den andre maken inte klarar av att bidra till sina egna personliga behov eller till de betalningar som denne har tagit på sig för familjens underhåll. Med andra ord finns det som utgångspunkt ingen skyldighet för din exfru att betala hälften av ditt nya boende, såvida ni inte har särskilt avtalat om detta. Eftersom det är du som påstår att hon har skyldighet att betala hälften av priset för din nya fastighet i enlighet med att vardera ska stå för hälften av varandras boendekostnader under en övergångsperiod så är det du som har bevisbördan för att ett sådant avtal föreligger.

Möjligen så kan din exfru göras skyldig att betala underhållsbidrag till dig under en övergångstid, om du anses vara i behov av sådant för ditt underhåll när du väcker talan om sådant. Detta bedöms utifrån vad som är skäligt med hänsyn till din förmåga och övriga omständigheter (Äktenskapsbalk 6:7 andra stycket). Detta är dock en undantagsbestämmelse som tillämpas restriktivt, framförallt reserverat för de situationer där den ekonomiskt svagare maken behöver stöd för att genomgå utbildning och omskolning i syfte att skaffa förvärvsarbete och förbättra inkomsterna. Eftersom du och din flickvän har köpt ett hus så förutsätter jag att ni har fått lånelöfte, varvid jag ytterligare förutsätter att du, hon eller ni båda har förvärvsarbete. Eftersom du sannolikt har ett förvärvsarbete så är dina chanser att kunna kräva din exfru på underhållsbidrag för att täcka hälften av ersättningen för din nya fastighet närmast obefintliga.

I fråga om boendekostnaderna för den fastighet som du och din exfru fortfarande äger gemensamt så är det något otydligt vad exakt du menar. Eftersom din exfru bor kvar i det gamla huset tills det är sålt och du till sommaren flyttar till ditt nya hus så tolkar jag det som att försäljningen av fastigheten avser att ni ska erhålla hälften var av ersättningen genom bodelningsförfarandet, och inte att du ska lösa ut henne från fastigheten genom att köpa hennes hälftenandel. Om ni står gemensamt för boendekostnader i den gamla fastigheten med avseende på el, vatten, bredband och dylikt så fortsätter ni som utgångspunkt att svara för varsin halva av eller solidariskt för dessa kostnader i enlighet med avtalen för dessa, vilket inte undantar att du och din exfru inbördes kan ha särskilt avtalat om en annan fördelning av kostnaderna mellan er. Om din exfru däremot har tvingat bort dig från fastigheten så kan hon anses göra en obehörig vinst när du betalar din andel i dessa boendekostnader, varvid du inte är ersättningsskyldig. Detta framgår av en färsk dom från Göta Hovrätt som meddelades i mars i år.

Jag hoppas att detta svar i någon mån har klargjort situationen. Om du känner att du behöver förtydliga din fråga med ytterligare uppgifter, eller behöver ett mer klargörande svar, så är du välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare