Äktenskapsskillnad och bodelning

Hej, min man vill skiljas men inte jag. Vi har en hyresrätt som han står på kontraktet för efter ett gemensamt beslut i oktober 2016,efter våran husförsäljning. Vi har även en gemensam sommarstuga med mycket lösöre och fordon /maskiner. Om jag inte skriver på skilsmässoansökan blir det väl automatiskt 6 månader om han skickar in en "stämningsansökan"? Hur blir det med bodelning då, måste den göras under betänketiden eller görs den efter betänketiden?? Kan han "kasta" ut mig under betänketiden eller kan jag bo kvar tills den är över? Känns som att det här är ett inte så genomtänkt beslut från hans sida, eftersom problemet kan lösas om man vill.

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller om betänketiden vid en skilsmässa?

Upplösning av ett äktenskap regleras i 5 kap Äktenskapsbalken där en ansökan om skilsmässa kallas för äktenskapsskillnad. Betänketiden räknas från olika tidpunkter beroende på hur ansökan har gått till. Är ni båda överens om att skiljas och ni inte har några barn under 16 år som bor hos er, skulle en skilsmässa kunna meddelas omgående, alltså det blir då ingen betänketid.

Hade ni gemensamt skickat in en ansökan om skilsmässa (äktenskapsskillnad) där ni kommer överens att ni ska ha en betänketid, börjar betänketiden löpa från den dag ansökan kom in till domstol.

I ditt läge är det bara är din man som vill skiljas, då börjar betänketiden löpa från den dagen du får meddelande om att han har skickat in en stämningsansökan om skilsmässa (14:4). Så förhåller du dig passiv så är det precis som du säger, att en sex månaders betänketid börjar löpa från den dag du blir meddelad.

När betänketiden är över måste du eller din make som fortfarande vill skiljas framställa yrkande om det i domstol för att äktenskapsskillnad ska meddelas (detta ska göras inom ett år från att betänketiden börjat löpa).

När ska bodelningen ske och vad ska ingå i bodelningen?

Bodelning och det som ska bodelas sker och bestäms med utgångspunkt från den dag då hans talan om äktenskapsskillnad väcktes, alltså när hans stämningsansökan kom in till rätten. Då kan man säga att man fryser tiden (kallas för den "kritiska dagen") och all egendom, tillgångar och era skulder ni har vid denna tidpunkt, ska ingå i bodelning. (det spelar alltså ingen roll om det uppkommer nya skulder eller kommer in nya tillgångar efter denna tid, utan dessa ska som utgångspunkt i så fall lämnas utanför bodelningen)

Bodelning brukar ske efter att äktenskapet har blivit upplöst. Ni kan när som helst efter denna tidpunkt begära bodelning. Det finns inga tidsramar för när bodelningen ska ske eftersom att man ändå utgår från "kritiska dagen". Men normalt sätt är att man brukar göra det relativt omgående efter att äktenskapet är upplöst. Det finns även en möjlighet att göra bodelningen under betänketiden om detta begärs av en av makarna, vilket innebär att ni inte behöver vänta på att betänketiden ska löpa ut för att få bodelning till stånd. (9:4)

Vad ingår i er bodelning?

Du nämner att ni har pengar över från husförsäljningen, en gemensam sommarstuga, lösöre och maskiner. Allt är beroende på vilken klassificering egendomen har. Det som är giftorättsgods, ska ingå i bodelningen (10:1). Det som är enskild egendom ska lämnas utanför bodelningen. Vid bodelning beräknas "makarnas andel i boet", det som sker då är att respektive makes skulder avräknas från dennes giftorättsgods så att de skulder som fanns den dag då talan om äktenskapsskillnad täcks. Det som sedan återstår efter att avdrag för skulderna har gjort är att giftorättsgodset läggs samman för att sedan delas lika mellan er. Är det så att det du nämner är giftorättsgods, så ska det delas lika mellan er vid en eventuell bodelning. Men eftersom att jag inte har mer information och klassificering, kan jag inte ge dig något mer besked i denna fråga.

Kan han "kasta" ut mig under betänketiden eller kan jag bo kvar tills den är över?

Din make har ingen rätt att kasta ut dig under betänketiden eftersom att ni fortfarande är i ett äktenskap under själva betänketiden. Denna tid är just till för att få möjligheten att kunna "ställa om" och normalt brukar man flytta ifrån varandra under denna tid.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Gustav PerssonRådgivare