Äktenskapsskillnad mellan svenska medborgare

Jag och min fru är invandrare, men vi är svenska medborgare nu.

vi har varit gifta 7 år innan vi kom till Sverige. Nu kommer vi att skiljas. vilket lag vi kommer att följa? Svenska eller våra länders lag, som vår vigselbevis hade gjorts i Libanon. vi kommer att göra skilsmässan här i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

För att göra svaret mer tydlig har jag delat upp det i två delar, den första rörande själva skilsmässotalan, tex kraven för att ni ska få skilja er osv, och den andra rörande effekterna av skilsmässan, dvs tex rörande bodelning. Dessutom utgår jag från att ni vill att svensk lag ska tillämpas, och att ni inte avtalat om något annat.

Lagvalet rörande själva skilsmässan kommer att göras i enlighet med 3 kap 4 § Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap (se här). Detta innebär innebär att er skilsmässa, som sker mellan två svenska medborgare i Sverige, kommer att prövas i enlighet med svensk lag. Att ni gifte er i Libanon spelar alltså ingen roll för lagvalet i detta fall.

För er förmögenhetsdelning efter äktenskapet, dvs själva bodelningen, så kommer i princip alltid svensk lag att tillämpas. Det finns särskilda lagar som kan tillämpas vid en bodelning under internationella förhållanden, men eftersom ni båda är svenska medborgare och inte verkar ha särskild anknytning till utlandet i form av stora egendomar där, eller att ni bor utomlands trots ert svenska medborgarskap, så kommer dessa lagar inte att förändra situationen.

Sammanfattningsvis kommer alltså med stor sannolikhet svensk lag att tillämpas för hela er skilsmässa.

Om ni önskar att få hjälp med skilsmässoprocessen kan jag varmt rekommendera att ni vänder er till vår samarbetspartner familjens jurist. De har kontor i de flesta svenska städer och har mycket stor erfarenhet av denna typ av frågor!

Hoppas mitt svar var till hjälp!

Anton PeterzénRådgivare