Äktenskapsskillnad eller upplösninga av äktenskap?

Hej. Jag vill skiljas men förstår inte vad det är för skillnad på blanketterna äktenskaps skillnad och upplösning av äktenskap? Tycker det står samma sak på båda.. Eller måste man skicka in båda blanketterna?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om du vill skilja dig måste du ansöka om äktenskapsskillnad hos tingsrätten. Till att börja med ska du fylla i blanketten "gemensam ansökan om äktenskapsskillnad" eller "gemensam ansökan om upplösning av registrerat partnerskap". Valet beror alltså på om ni är gifta eller har ingått ett registrerat partnerskap. (Vanligt innan rätten till samkönade äktenskap fastslogs i Sverige 2009).

Termen "upplösning av äktenskap" är egentligen inte detsamma som en äktenskapsskillnad. Även om man ibland kan uttrycka det som att ett äktenskap upplöses genom en skilsmässa. "Upplösning av äktenskap" innebär att äktenskapet i juridisk mening ska betraktas som en nullitet dvs. att äktenskapet var overksamt från början p.g.a. indispensabla äktenskapshinder. (dom om återgång av äktenskap). Detta institut har dock mig veterligen i princip gått ur tiden (1974) och idag kan ett äktenskap bara avslutas genom äktenskapsskillnad om båda makarna är i livet.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare