Äktenskapsskillnad - betänketid

Jag har ansökt om skilsmässa men fått beslut från tingsrätten att den ska föregås av sex månaders betänketid. Varför? Vi har inga gemensamma barn. Äger huset vi bor i ihop.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Syftet med betänketid är att man vill motverka förhastade skilsmässor. Det kan finnas tre olika orsaker till varför en äktenskapsskillnad föregås av betänketid. De första två framgår av 5 kap 1 § Äktenskapsbalken, här:
1. Om båda makarna begär betänketid
2. Om någon av makarna har rättslig vårdnad om och bor varaktigt tillsammans med barn under 16 år

Det tredje fallet framgår av 5 kap 2 § Äktenskapsbalken, här. Bestämmelsen säger att en betänketid ska löpa om bara en av makarna vill skiljas. Detta gäller inte bara då makes ansökan om äktenskapsskillnad uttryckligen bestrids av den andra maken utan också då denne inte yttrar sig.

Uppenbarligen har betänketiden inte begärts av er båda eftersom du ställer dig frågande till detta, det handlar därmed inte om det första fallet. Om någon av er har ett barn under 16 år hemma, så meddelas betänketid. Det saknar härvid betydelse om barnet är ert gemensamma eller inte. Anledningen till bestämmelsen är för att tillgodose barnets bästa. Om din maka/make inte vill skiljas eller inte har yttrat sig om detta ska även då en betänketid löpa.

Trots att betänketid ska löpa enligt bestämmelserna ovan finns fortfarande en möjlighet till att undgå betänketid. Detta är om ni har bott isär i mer än två år, enligt 5 kap 4 § Äktenkapsbalken, här. I det fallet kan skilsmässa meddelas direkt, men ni måste då bifoga ett så kallat särlevnadsintyg.

Hoppas mitt svar var till din hjälp!
Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare