Äktenskapsskillnad - bäst rätt till bostad

Hej! Jag är gift men ska separera och eventuellt skiljas. Vi har varit gifta i 13 år och för 14 år sedan flyttade jag in i min makes hyresrätt. Jag står skriven på adressen men han står på kontraktet. Vi har inga barn. Vad har jag rätt till? Har jag rätt att begära att vi byter den mot 2 lägenheter tex? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Sanna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid separation efter skilsmässa får den make som bäst behöver bostaden även ta över den enligt 11:8 äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230 . Oftast blir den här regeln tillämpbar då det finns barn inblandat. Den make som får vårdnaden om barnet har då i många fall bäst rätt till bostaden. Den make som får ta över bostaden måste även kompensera den andre ekonomiskt.

Jag vet för lite om eran situation för att uttala mig om vem av er som kommer få ta över bostaden men utan barn men det faktum att din partner står på kontraktet kan utgöra en omständighet som talar för att han har bäst rätt till den. Du bör kontakta en jurist för att skapa klarhet i frågan.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare