Äktenskapsskillnad

När en av parterna vid en skilsmässa begärt betänketid och tiden har börjat löpa kan den parten då ångra sig och ändra så att skilsmässan genomförs direkt innan 6månader har gått?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Enligt Äktenskapsbalken 5 kap. 1§ framgår att om makarna är ense att äktenskapet ska upplösas, har de rätt till äktenskapsskillnad. Detta innebär att vid samförstånd behövs inte betänketid.

Vid det fall att makarna begär det eller någon av dem har ett barn som är under 16 år och står under makens vårdnad, ska även betänketid fortlöpa. Samma gäller om någon av makarna begär det, Äktenskapsbalken 5 kap. 2§.

Vid det fall att ni senare är överens, och att ni inte har barn under 16 år, kan ni under samförstånd skilja er utan betänketiden enligt Äktenskapsbalken 5 kap. 1§, då förutsättningarna för direkt äktenskapsskillnad föreligger, om du samtycker!

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare