Äktenskapsskillnad

Hej min son är gift och vill separera. De har inga barn och hon är införstådd med läget och de vill acceptera varandra som vänner. Min son har en enskild egendom vid köp av bostadsrätt som de köpte tillsammans ett år innan de var gifta. De äger hälften var men hans insats är i form av enskild egendom knuten till köpet motsvarande hälften av priset på lägenheten och deras gemensamma är lån på resterande hälften. De har inga barn och vill ha de saker som tillhör var och en. Vilken blankett ska de fylla i? mvh tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Vill man att ett äktenskap ska upplösas så har man rätt till äktenskapsskillnad enligt 5 kap 1 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Om bara en av makarna vill skiljas har man rätt till betänketid enligt 5 kap 2 §. Ansökan om skiljsmässa ska skickas in till tingsrätten där en av makarna har sin hemvist enligt 14 kap 3 §. Blanketten man ska skicka in kan du hitta här http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Blanketter/.

Vänlig hälsning,

Evelina KassbergRådgivare