Äktenskapsord påverkar inte äganderätt

Hej, Är gift och har äktenskapsförord gällande en bostadsrätt, och skulle nu vilja ändra detta. Är 75 % ägare nu men skulle vilja ändra det till 100%. Upphävs det gamla automatiskt när man skriver det nya?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett äktenskap upphör ska makarna göra en bodelning, makarnas nettotillgångarna ska delas lika mellan dem. Det är dock endast giftorättsegendom som ska ingå i bodelningen ÄktB 10:1, som du kan hitta här. All egendom är giftorätt om den inte har gjorts enskild, t.ex genom ett äktenskapsförord ÄktB 7:1 här. Ett äktenskapsförord undantar egendom från en eventuell bodelning vilket gör att den som har undantagit egendom kommer att minska sin andel av makarnas totala giftorättsegendom egendom och därmed påverka hur egendomen ska fördelas. Ett äktenskapsförord påverkar däremot inte ägandeförhållandet innan en bodelning sker. Det är alltså inte möjligt att ändra sin äganderättsandel i en bostadsrättslägenhet genom ett äktenskapsförord. Ett nytt äktenskapsförord upphäver dock det gamla.

Vill du bli ensam ägare behöver du förvärva den resterande andelen vilket du kan göra genom t.ex. köp eller gåva. För gåva mellan makar gäller dock särskilda formkrav, den måste registreras hos skatteverket för att vara giltig, se ÄktB kap. 8

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare