Äktenskapskontrakt som juridiskt bindande äktenskap

Hej! Min fråga gäller om ett så kallat äktenskapskontrakt som upprättas inom islam har samma "status" som ett giftermål som sker exempelvis borgerligt eller inom svenska kyrkan. Det vill säga, är samtliga lika juridiskt bindande?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att ett äktenskap som ingås i Sverige ska vara juridiskt bindande måste en del formella krav vara uppfyllda.
För det första måste de som vill gifta sig gemensamt begära en hindersprövning hos Skatteverket, äktenskapsbalken 3 kap. 1§.
Skatteverket kontrollerar då att båda makarna är myndiga och inte är släkt på så sätt som anges i 2 kap. 3§ och att inte någon av dem redan är gifta.

Vad gäller själva vigseln måste det finnas åtminstone två vittnen, makarna måste vara samtidigt närvarande och de ska var och en efter fråga från vigselförrättaren tillkännage att de samtycker till äktenskapet. Vigselförrättaren ska sen förklara dem makar.

Är dessa formkrav uppfyllda är äktenskapet juridiskt bindande.

Vigselförrättaren måste vara utsedd av ett trossamfund, som har fått tillstånd av Kammarkollegiet att förrätta vigsel. Det finns ett antal islamiska samfund med vigselrätt.

Sofia LinderRådgivare