Äktenskapsförords påverkan på arvsskifte

Ang.äktenskapsförord.

Jag och min fru gifte oss för ca 15 år sedan. Tre veckor efter giftomålet skrev vi äktenskapsförord. Som lyder: att all den egendom som vardera av oss medför i boet eller framledes förvärvar genom,arv gåva eller testamente,liksom all avkastning av sådan egendom,samt egendom som kan komma att träda i dess ställe skall utgöra vardera makens enskilda egendom,vari andra maken icke skall äga giftorätt. Vi har ett gemensamt barn,inga särkullbarn. Det finns inget testamente. Hur fördelas arvet om någon av oss går bort? Vår tanke då vi skrev äktenskapsförord var att det endast skulle gälla om vi kom på obestång och separerade.Ej vid dödsfall. Om det nu är så,hur gör vi bäst om någon av oss dör och vi vill att tillgångarna skall fördelas på vanligt sätt (utan hänsyn till äktenskapsförordet)

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

När ett äktenskap upplöses (genom äktenskapsskillnad eller dödsfall) ska som huvudregel en bodelning göras mellan makarna där allt giftorättsgods ska ingå enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 10:1. I ert fall har ni avtalat om att var och ens egendom ska vara enskild och således finns inget giftorättsgods att dela på, var och en av er tar sin egendom helt enkelt.
Vid dödsfall görs ett arvsskifte där den avlidnes tillgångar regleras mot skulder och överskottet tillfaller den avlidnes arvingar, då huvudregeln är att bröstarvingar (den avlidnes barn) har bäst rätt till arv, vilket följer av Ärvdabalken (ÄB) 2:1.

Arvet efter någon av er kommer således utgöras av dennes egendom som erhållits från bodelningen, denna egendom var enskild i bodelningen mellan makarna men då äktenskapet är upplöst har äktenskapsförordet spelat ut sin roll och vid arvsskiftet är finns endast arvegods.

Då ni är gifta och har ett gemensamt barn, har den efterlevande maken bäst rätt till den avlidne makens arv, enligt ÄB 3:1- ert gemensamma barn får således vänta på sitt arv efter den först avlidna maken.

Länk till ÄktB https://lagen.nu/1987:230

Länk till ÄB https://lagen.nu/1958:637

Jag hoppas detta gav svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare