Äktenskapsförords giltighet

Hej, min dotter och hennes man lämnade in ansökan om skilsmässa för ett år sedan, gjorde bodelning och flyttade isär. Nu har de ångrat sig och flyttat ihop igen. Ansökan om skilsmässan fullföljdes aldrig. Sedan tidigare har de ett äktenskapsförord, som reglerar vad som är enskild egendom. De finns ingen tvist om äktenskapsförordet. Behöver de förnya äktenskapsförordet eller gäller det som tidigare?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

För att ett äktenskapsord ska upphävas krävs enligt äktenskapsbalken 7 kap 3 § att ett nytt äktenskapsförord upprättas och registreras. Eftersom din dotter och hennes man inte tycks ha upprättat något nytt äktenskapsförord och då det heller inte råder någon tvist om innehållet gäller det tidigare äktenskapsförordet. Skulle de vilja förnya äktenskapsförordet måste det ske en registrering hos Skatteverket.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare