FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/07/2014

Äktenskapsförord med bestämmelser om enskild egendom vid arv

Hej! Ärver jag min man trots äktenskapsförord där vi skrivit att all egendom är enskild? Det finns inget testamente, min man har inga barn han har ett syskon och en förälder i livet. Vänliga hälsningar Marie

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du behöver inte oroa dig över enskild egendom som ni upprättat i äktenskapsförord eftersom dessa gäller vid makars separation. Vid dödsfall gäller istället testamenten. Enligt Ärvdabalken 3 kap 1§, som du hittar https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1, ärver du din mans kvarlåtenskap, det vill säga all egendom som finns i boet när eventuella skulder är borträknade.

När du ärver din makes kvarlåtenskap får du en så kallad fri förgoganderätt över den, vilket ger dig rätt att förfoga över egendomen. Viktigt att veta är att rätten att förfoga över din makes egendomar begränsas av att du inte kan testamentera bort hans kvarlåtenskap utan vid din bortgång kommer den att tillfalla din makes arvingar, dvs hans mamma eller, om hon inte längre är i livet, hans syskon.

Hoppas detta har besvarat din fråga!
Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare