Äktenskapsförord / skulder

Hej!

Jag undrar vad som gäller vid en skilsmässa om det finns ett äktenskapsförord där det står att "all egendom som förvärvas under äktenskapet är enskild egendom" och det visar sig att ena maken har skaffat sig flera skulder/avbetalningar under äktenskapet pga diverse inköp. Blir dessa skulder gemensamma om de är tagna i ena makens namn och utan den andra makens kännedom? Skulderna handlar om olika abonnemang.....dvs det finns inga prylar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt huvudregeln i Äktenskapsbalken 1 kap. 3 § ansvarar makar var för sig för sin egendom och för sina skulder. Egendom som förvärvas under äktenskapet blir i huvudregel gemensam egendom, med vissa undantag. Ett sådant undantag kan vara att makarna har upprättat ett äktenskapsförord som reglerar att viss egendom ska utgöra en makes enskilda egendom.

När det kommer till skulder blir dessa aldrig gemensamma. En borgenär (fordringsägare) kan inte kräva en gäldenärs (låntagares) make att betala skulden. Skulden gäller alltså enbart gentemot den person som har ådragit sig skulden.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Om du vill ha ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår expresstjänst, där du får en juridisk utredning av din fråga inom 3 dagar. Expresstjänsten hittar du här: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alexander AhlfontRådgivare