Äktenskapsförord rörande uppdelning av fastighetsvärde vid bodelning

Hej!

Jag och min man köper ett radhus nu i sommar för 2.9 miljoner, vi säljer min lägenhet (som jag har äktenskapsförord på att den endast är min) och får på så sätt 680 000 kr i kontantinsats till huset. Han har ingen kontantinsats och vi kommer dela på lånet på 2.220 000. Värdemässigt kommer jag ha lagt 61.5% och han 38.5% men vi äger 50/50. Kan man i ett äktenskapsförord skriva så att vid försäljning eller bodelning inte delar 50/50?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap återfinns i äktenskapsbalken; nedan ÄktB, se här.

Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan makar om huruvida viss egendom t.ex. ska vara enskild istället för giftorättsgods. Ett äktenskapsförord kan dock inte förändra själva äganderätten till egendom. Det betyder att om ni enligt lagfart står som hälftenägare, kan inte ett äktenskapsförord göra så att du har rätt till mer än hälften. Med andra ord kan äktenskapsförordet bara reglera huruvida ägandet enligt lagfarten ska vara enskilt eller inte, 7 kap. 3 § ÄktB.

Ett alternativ om ni vill jämna ut det så att du får tillbaka lika stor del som du betalade vid köpet är att ansöka om lagfart i enlighet med den uppdelningen som du angett ovan. Annars får ni reglera förhållandet genom skuldebrev. Det kan t.ex. göras genom att din make ger ett skuldebrev till dig på det belopp som önskas. Beloppet kan sedan enkelt kvittas vid en eventuell vinstförsäljning, så att du utfår mer av vinsten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare