Äktenskapsförord om bankmedel

Jag och min hustru har inga gemensamma barn, Men jag har särskapsbarn.

Kan vi genom ett äktenskapsförord om enskild egendom skydda min hustrus konton med sparpengar från att ingå i gifträtten som skall fördelas till särskapsbarnen när jag avlidit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att du och din hustru genom äktenskapsförord kan hindra att din hustrus förmögenhet kommer dina särkullbarn till godo vid din bortgång, se äktenskapsbalken 7 kap 3§ https://lagen.nu/1987:230#A3. Kom ihåg att äktenskapsförordet måste undertecknas av båda makarna samt registreras hos Skatteverket för att bli giltigt.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare