Äktenskapsförord och testamente samt efterarvsrätt

Hej

Jag har en fråga gällande äktenskapsförord och testamente.

Exemplet är följande:

Pappa och Mamma delar lika på all egendom, huset, bilen, möbler och hushålls saker (värde 2 miljoner kronor). De har inga lån, skulder, eller särkullbarn och 200 000 kr på ett sparkonto.

MEN Pappa har dessutom 1 miljon kronor i aktier han inte vill dela med sig, så han skriver ett äktenskapsförord med Mamma om att aktierna är hans egna innan de gifter sig.

Han skriver dessutom ett testamente att så mycket som möjligt av hans aktier ska testamenteras bort till välgörenhet när han dör.

Låt oss nu säga att Pappa dör och aktierna är värda 2 miljoner kronor.

Hur mycket får Mamma när Pappa dör ?

Hur mycket får jag och min bror när Pappa dör?

Hur mycket får jag och min bror när Mamma också dör, om vi säljer bort allt (huset, bilen och sakerna. (2 miljoner?))

Tack på förhand.

MVH /Sandra

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline

När din far går bort sker en bodelning i vilken dina föräldrars gemensamma giftorättsgods delas i hälften. Efter denna bodelning ärver din mor dels ena hälften med full äganderätt och andra hälften med fri förfoganderätt. Full äganderätt innebär att din mor får göra precis vad hon vill med pengarna, medan fri förfoganderätt innebär en begränsad rätt att använda arvet. Denna begränsning innebär att din mor inte kan testamentera eller ge bort den egendom hon ärvt med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt till arv grundar sig i en sorts reservation av arv som barn till den avlidna maken har rätt att ta del av. Detta arv får barnen vänta med fram till den efterlevande makens bortgång. Barn har alltid en lagstadgad rätt (laglott) till hälften av en förälders kvarlåtenskap vid dennes bortgång. Detta innebär att ni hade rätt till hälften av er fars kvarlåtenskap, dvs. hälften av all hans egendom, som ni måste vänta med till din mors bortgång. Eftersom det föreligger ett testamente måste barnen påkalla jämkning för att få ut eran laglott, dvs. din far kan inte testamentera bort 2 miljoner kr i aktier utan endast 1 miljon kr.

Din mor ärver alltså 3 200 000 kr varav 2 100 000 (65%) med fri förfoganderätt. Här aktualiseras en efterarvsrätt för dig och din bror i form av 65% rätt till efterarv av din mors kvarlåtenskap vid hennes bortgång. Efterarvsrätten skyddar det arv ni har rätt till från mottagare av testamentes eller annans (exv. ny makes) rätt till arv. Eftersom du inte uppgav huruvida din mor gifte om sig eller testamenterade bort hennes egendom så ärver ni vid er mors bortgång, all hennes egendom. Hade hon exempelvis testamenterat bort all sin egendom skulle ni ändå ärvt 65% av hennes kvarlåtenskap samt hälften av den återstående kvarlåtenskapen.

Hoppas du fick svar på din fråga

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare