Äktenskapsförord och testamente

Kan man skriva så här och är det giltigt då?? ÄKTENSKAPSFÖRORD GÄLLANDE xxxx xx xx -NN 1 och xxxx xx xx NN Den egendom var och en av oss ägde vid vigseln skall även fortsättningsvis vara den enskildes egendom. NN1 är ensam ägare till vår gemensamma bostad, X-stad X-XXX. Skulle NN 1 avlida före NN, ska NN dock ha rätt att bo kvar i nämnda bostad tills en annan för henne tillfredsställande lösning kunnat ordnas. I den mån det skulle finnas någon förmögenhet hos någon av oss, skall arvet efter NN1 tillfalla hans bröstarvingar. Arvet efter NN skall tillfalla hennes bröstarvingar. Vi vill således inte ärva varandra.

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina funderingar kring juridiska frågor och funderingar!

Genom ett äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dom ska vara dennes enskilda egendom, se 7 kap 3 § ÄktB. Detta innebär att den egendom som ni medförde in i äktenskapet bör fortsättningsvis bli enskild egendom, precis som ni skriver. Vissa problem kan dock uppstå om äktenskapet varar länge och den egendom som medfördes in i äktenskapet inte längre kan urskiljas från den som anskaffats under äktenskapet. Om ni önskar att all er egendom ska vara er enskilda bör skriva "Den egendom, eller den egendom som trätt i dess ställe, som vardera make medförde in i äktenskapet eller senare förvärvar samt dess avkastning ska vara vardera makens enskilda egendom".

Det ni däremot inte kan göra, är att genom ett äktenskapsförord förändra ägandeförhållandena av egendom emellan er, vilket innebär att om bostaden ägs gemensamt så kommer NN1 ha sin halva av bostaden som enskild egendom och NN sin halva som giftorättsgods. För att NN1 ska bli ensam ägare över bostaden (och därmed ha den som enskild egendom) kan ni välja att antingen genomföra en bodelning under äktenskapet eller göra gåvan gällande enligt de speciella föreskrifter som gäller för gåvor mellan makar, se 9 kap. 1 § andra stycket samt 8 kap. ÄktB.

Jag ser även att ni genom äktenskapsförordet även önskar fördela och råda över den kvarlåtenskap som uppstår när någon av er dör. Denna del av äktenskapsförordet kommer inte att vara giltigt som ett testamentariskt förordnande och kommer således inte att tillmätas någon betydelse när någon av er dör. För att med giltig verkan kunna förordna över kvarlåtenskapen måste det ske via testamente, se 17 kap. 1 och 3 §§ ÄB.

Mitt förslag är att ni kontaktar en verksam familjerättsjurist som hjälper er upprätta både äktenskapsförord och testamenten.

Äktenskapsbalken hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm

Ärvdabalken hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm

Jag hoppas mitt svar var till nytta!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare