Äktenskapsförord och makes arvsrätt

Min make har avlidit.Vi hade äktenskapsförord. båda har vi bara särkullbarn. Min makes skulder överstiger tillgångarna och jag har betalat begravningskostnader och gravsten. Makens dotter säger att hon nu tar samtliga hans ägodelar (möbler,köksutrustning,tv, dator m.m.) och även hälften av giftorättsgodset eftersom jag inte har rätt att behålla någonting av hans ägodelar p.g.a. äktenskapsförordet. Har jag inte rätt till någonting efter min man efter alla år vi levt ihop? Att jag stått för begravningskostnader och sten känns helt rätt för mig,eftersom det var ett löfte till min man, men har jag ingen rätt att behålla några möbler av vårt gemensamma hem vi byggt upp under åren? Hoppas på ett svar. Hälsning från förtvivlad änka.

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga.

I ditt fall är ärvdabalken den främst tillämpliga lagen. Enligt 3 kap 1 § i lagen så har särkullbarn rätt att ärva före efterlevande make, alltså i detta fall din avlidna makes dotter. Om din make endast har ett särkullbarn och ni inte har några gemensamma barn så ärver hon allting, men alltså endast hans egendom och inte din egendom. Dottern till din make har även möjlighet enligt 3 kap 9 § i lagen att avstå från sitt arv till förmån för dig och hon skulle då få ut arvet när du avlider. I detta fall låter det som att dottern inte avstått från detta.

Avseende den egendom som dottern menar ska tillfalla henne, så ges riktlinjerna i äktenskapsbalken. Där anges i det 7e kapitlet att egendomen är giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Det innebär att allting du och din avlidna make äger gemensamt, ska delas upp på två. Hälften ska tillfalla dig och resterande hälften är arvet från din avlidna make som alltså ska tillfalla dottern.

Undantag från denna regel om giftorättsgods görs om ni angett något annat i ett giltigt äktenskapsförord. Det som anges i äktenskapsförordet gäller alltså, under förutsättning att särkullbarnet åtminstone får sin del av arvet. Det ni inte äger gemensamt, som inte heller är reglerat i äktenskapsförordet, ska tillfalla den make som äger det. Exempelvis om ni har en möbel som du fått som gåva, så är det din enskild egendom som inte ska delas upp när ni beräknar giftorättsgodset.

Alltså rekommenderar jag för dig att noga titta igenom äktenskapsförordet och se vad som där sägs. Om inget där sägs om någon egendom som ni ägt gemensamt så ska värdet på detta delas upp så att du åtminstone får din del, alltså hälften av värdet och dottern har rätt till andra hälften.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare