FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2017

Äktenskapsförord och enskild egendom vid bodelning

Efter en otrohetsaffär från min sida fick min man mig att skriva under ett äktenskapsförord som innebar att vårt tidigare gemensamma hus nu är hans enskilda egendom varvid jag således inte har giftorätt.

Därtill står det att all makarnas respektive egendom egendom skall utgöra den enskilda makens egendom.

Min fråga är om även mitt sparkonto ses som min mans enskilda egendom eller delas pengarna som giftorättsgods så han har rätt till hälften? Det står inget nämnt om våra konton i äktenskapsförordet. Frågorna gäller vid en ev framtida skilsmässa.

Mvh Therese

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt måste det var skriftligt upprättat, underskrivet av båda makarna och registrerat hos skatteverket.

Om äktenskapsförordet är giltigt har ni föreskrivit att all egendom ska vara enskild. Det innebär att ditt sparkonto är din enskilda egendom och ingenting din man kan ta del av.

Anton OleniusRådgivare