Äktenskapsförord för att del av bostaden ska vara enskild egendom

Gift par, man 80 år, kvinna 70 år - båda med särkullbarn men inga gemensamma barn. Mannen med en pension på 39.000 och kvinnan med en pension på 8 000. Min man har en försäkring med efterlevandeskydd till mig som upphör år 2020. Kan min man och jag upprätta ett äktenskapsförord där vi avtalar om att min del av huset (50%) skall vara min enskilda egendom för att på så sätt trygga min ekonomi vid makens bortgång? Båda står som ägare med lagfart.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, du och din man kan upprätta ett äktenskapsförord för att din del av huset ska bli din enskilda egendom. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt ska det vara skriftligt och undertecknat av er båda. Det ska dessutom lämnas in för registrering hos Skatteverket (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Information om hur ni gör för att registrera ert äktenskapsförord finns på Skatteverkets webbsida, här: skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/aktenskapsforord

Man kan formulera ett äktenskapsförord hur man vill, men för att det ska bli som man har tänkt sig är det bra att ta juridisk hjälp. Därför rekommenderar jag er att boka en tid med Lawlines juristbyrå för att få hjälp att skriva äktenskapsförordet, här: lawline.se/boka

En annan sak som är viktig att ni tänker på är att era särkullbarn har rätt att få ut sina arv direkt när ni går bort, framför efterlevande make. Om ni vill ärva varandra måste ni därför upprätta testamente. Era särkullbarn har ändå alltid rätt att få ut halva sina arv, eftersom det inte går att testamentera bort hela särkullbarnens arv enligt lagen. Särkullbarnen kan däremot själv välja att vänta med sina arv tills ni båda har gått bort, till förmån för efterlevande make.

Hoppas att du är nöjd med svaret, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare