Äktenskapsförord eller testamente?

Hej, jag och min fru träffades för 15 år sedan och jag flyttade då in i hennes lägenhet. Vi skrev då ett äktenskapsförord inte minst beroende på att hon hade ett barn sedan tidigare äktenskap och jag hade två barn sedan mitt tidigare äktenskap..

Vi har sedan flera år tillbaka flyttat till en hyreslägenhet och det finns inget kapital kvar efter bostadsrättsförsäljningen. Vi ska nu köpa en gemensam bostadsrätt och äga 50% var av denna. Nu till min fråga... Då vårt gamla äktenskapsförord inte är aktuellt längre så ska vi återkalla detta hos Skatteverket . Ska vi då ange att det är giftorätt som ska gälla i äktenskapet framöver? Det vi vill säkerställa är att om något skulle hända mig så ärver min fru 50% efter mig och mina 2 barn de övriga 50%. Likaledes om det skulle hända min fru något så ärver jag 50% efter henne och min frus son ärver resterande 50%... Eller omvänt...min frus son ska inte ärva efter mig och mina två barn inte efter min fru... Behöver detta anges på något specifikt sätt eller är det automatiskt så om äkenskapsförhållandet framöver anges som "giftorätt"?

Jag ser fram emot att höra av er och tackar på förhand :-)

Lawline svarar

Hej!

För att det gamla äktenskapsförordet inte längre ska vara gällande så ska ni upprätta ett nytt äktenskapsförord som ni registrerar hos Skatteverket. Då upphävs det gamla äktenskapsförordet och det nya blir istället gällande, 7:3 äktenskapsbalken.

Det resultat du beskriver kan dock inte uppnås med ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord reglerar endast hur egendom ska behandlas vid en bodelning, inte hur ett arv ska fördelas. Om ni i ett äktenskapsförord anger att all er egendom ska vara giftorättsgods innebär det att ni, vid skilsmässa eller dödsfall, delar allt lika i en bodelning. Arvet fördelas sedan enligt ärvdabalkens regler, vilket för er del innebär att era respektive barn ärver allt, varför ni inte ärver varandra, 3:1 ärvdabalken (ÄB).

Det dokument ni måste upprätta om ni vill ärva varandra är ett testamente. Genom ett testamente kan ni åstadkomma det resultat du beskriver - att ni ärver 50 % och era respektive barn resterande 50 %. För ett testamente gäller vissa formkrav, vilka ni kan hitta i 10 kap ÄB. Om ni behöver hjälp med upprättandet av ett testamente kan ni ta hjälp av vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Ärvabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare