Äktenskapsförord

Min dotter ska gifta sig och tänkte skriva äktenskapsförord för ex sitt hus och sin bil. 1)Fråga: om hon köper ny bil när de gift sig. Blir den giftorättsgods då eller måste de skriva något på nytt? 2) Om de istället skriver att giftorätt inte alls ska gälla i deras äktenskap - behåller var och en sitt både vid skilsmässa och dödsfall då? Gäller ett äktenskapsförord både vid skilsmässa och dödsfall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

När ett äktenskap avslutas, detta kan ske genom skilsmässa eller dödsfall, ska man enligt 9 kapitlet 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) göra en bodelning. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods som huvudregel ingå enligt 10 kapitlet 1 § ÄktB. Giftorättsgodset utgörs av all egendom som inte är enskild egendom.

Genom ett äktenskapsförord kan man som dock reglera egendomsförhållandena mellan makar enligt 7 kapitlet 3 § ÄktB. Genom ett äktenskapsförord kan din dotter alltså tillsammans med hennes make avtala om att egendomen (bilen) ska utgöra hennes enskilda egendom och därmed inte ingå i en bodelning vid eventuell skilsmässa eller dödsfall. Om din dotter och hennes make kommer överens om att all egendom ska utgöra enskild egendom är det fullt möjligt.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare