Äktenskapsförord

Hej,

Jag och min make skall bli särbos och äga varsin egendom som enskild egendom. Vi har inga gemensamma barn och vill att respektive barn ärver det som är biologiske förälders egendom. Kan vi skriva i ett äktenskapsförord att allt som vi äger var för sig är enskild egendom inkl ev avkastning, ev arv från släktingar, ev personliga gåvor, vinst vid försäljning av egendom med mera? Och om man kan det, hur formulera så att det inte kan kringgås när någon av oss dör?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Regler om makars egendom finns i 7 kap. äktenskapsbalken.

Ni kan absolut skriva ett äktenskapsförord som förkunnar att all den egendom du räknat upp, ska anses tillhöra vardera make som enskild egendom. Upprättas äktenskapsförordet enligt 7 kap. 3 § ÄktB är det giltigt och ska inte kunna kringgås vid ena makens död.

Är ni osäkra på formkraven kan ni vända er till en familjejurist och anlita dem för att upprätta äktenskapsförordet åt er.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare