Äktenskapsförord

Hej,

Finns det några åtgärder juridiskt man kan ta vid giftermål, som gör att man ej har gemensam ekonomi när man exempelvis ska betala pension? Alltså så man slipper blanda ihop sin make/makas inkomster osv på sin egen deklaration?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga, vad kul att du vänder dig till oss på Lawline.

Det finns en smidig och enkel lösning på din fråga. Det går att själva reglera att man exempelvis inte vill ha gemensam ekonomi och dylikt.

Genom att ingå ett äktenskapsförord bestämmer ni själva vad ni önskar dela på samt vad ni vill ska förbli ert eget. Det kallas att makarna själva bestämmer vad som ska utgöra giftorättsgods (det som delas på) och vad som ska utgöra enskild egendom.

Äktenskapsförord kan ingås innan äktenskap ingås, dvs innan man gifter sig, men även under tiden som man är gift.

Det finns några formkrav för att ett sådant avtal ska vara giltigt; nämligen att avtalet görs skriftligt, att båda makar skriver under samt att avtalet registreras hos Skatteverket.

I det fallet att ni senare skulle ändra er angående hur ni vill förhålla er ekonomiskt till varandra, kan ni upprätthålla ett nytt äktenskapsförord och på nytt bestämma hur ni önskar ha det.

Äktenskapsförord regleras i Äktenskapsbalken, i 7 kapitlets 3§. Det kan vara bra att läsa det lagrummet innan ni skriver ett avtal med varandra.

Hoppas det här var till hjälp för er, jag önskar er lycka till!

Jenny TolanderRådgivare