Äktenskapsförord

Hej. Jag och min sambo ska gifta oss och undrar hur vi ska göra med hennes hus. Hon står som ensam ägare på huset, som är värderat till 3,5 miljoner kronor och har lån på 2,5 miljoner kronor. Jag betalar för närvarande hyra till henne på 3500 kr per månad och har gjort så i två års tid. Jag är heltidsstudent och får således inte ta lån. Hur gör vi för att det ska bli rättvist oss emellan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du vad ert framtida äktenskap kommer ha för rättsverkningar (konsekvenser) beträffande din sambos hus. Regler kring detta finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag utgår från att det är din sambo som äger huset, då så verkar vara fallet. Enligt 1:3 ÄktB råder varje make över sin egendom och svarar för sina egna skulder. Ert framtida äktenskap har således ingen betydelse för vem som äger vad. När ni gifter er kommer det fortfarande vara din (nuvarande) sambo som äger huset och svarar för den skulden som huset är förenat med. Vid en eventuell äktenskapsskillnad (skilsmässa) kommer dock att huset som huvudregel att ingå i en bodelning. Detta framgår av 1:5, 9:1 och 7:1 ÄktB. Huset kommer då att delas lika mellan er efter avdrag för skulden det är förenat med. Detta framgår av 9:1 och 11:1-3 ÄktB. Du kommer således få ta del av halva husets nettovärde samtidigt som din make tar den av halva nettovärdet av ditt giftorättsgods. För det fall att du äger lite egendom som kan komma att ingå i en bodelning och ni anser att det hade kunnat uppstå orättvisa vid en sådan bodelning kan ni undandra huset från en sådan bodelning genom att ange att huset är enskild egendom. Enskild egendom ska nämligen inte ingå i en bodelning enligt 7:1 ÄktB. Enligt 7:2 ÄktB är enskild egendom sådan egendom som är enskild enligt ett äktenskapsförord. Genom ett äktenskapsförord kan ni således föreskriva ett din sambos hus ska utgöra dennes enskilda egendom enligt ÄktB 7:3.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att ni vände er till Lawline med er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare