Äktenskapsförord

Hur noggrann måste man vara när man skriver äktenskapsförord? Ska man skriva upp alla saker man äger, som tv med mera, eller räcker det att skriva allt som jag äger idag ska jag fortsätta äga om man skiljer sig? Men samtidigt kan det då bli svårt att bevisa vad som är mitt i en skilsmässa.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det räcker att ni i äktenskapsförordet skriver att all din egendom ska vara enskild egendom (enskild egendom är sådan egendom som inte delas vid eventuell framtida bodelning).

Precis som du säger kan det uppstå svårigheter att bevisa vilken make som är ägare till egendomen. Om ni inte vill skriva upp all din egendom för att underlätta bevisningen kan du skriva upp egendom den egendom du är särskilt mån om att få vid en eventuell bodelning (kom ihåg att även skriva att all din egendom är enskild egendom).

Hoppas att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har fler frågor till oss!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare