Äktenskapsförord

https://lagen.nu/1987:230#K7Hej, gift sedan 2004..flyttat in i ny store lägenhet som min man fick byta med Föreldrar och fick som gåva 2007. Då hade skrev jag på nåt papper som hon sa att jag måste eftersom jag är hans fru..men nu undrar jag kan det vara nått att jag får ingenting av bodelning ifall jag vill skilja mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Då du inte vet vad det är för papper du har skrivit på är det väldigt svårt för mig att veta det. Jag kan endast spekulera i vad det kan vara, men det kan ju vara ”vad som helst”.

Som gift par ska ni vid bodelning och separation som huvudregel dela på alla era tillgångar, allt som är giftorättsgods, se äktenskapsbalken (ÄktB) 9:1. Vad som är giftorättsgods förklaras i 7:1 ÄktB. Som huvudregel är allting giftorättsgods för gifta par, så länge man inte undantagit egendom att vara enskild. Vad som är enskilds egendom förklaras i 7:2 ÄktB. Egendom som står förklarat vara enskild i ett äktenskapsförord, 7:2 p. 1 ÄktB ska alltså inte ingå i bodelning vid separation. Möjligen kanske det var något sådant du skrev på, alltså ett äktenskapsförord.

Men för ett giltigt äktenskapsförord krävs att det skrivs under av både dig och din make och att det är registrerat hos Skatteverket, se 7:3 ÄktB.

Då jag inte vet alls vad det var för papper som du skrev på är ovan bara spekulation från min sida: Att gifta par skriver äktenskapsförord är dock vanligt. Jag råder dig att prata med din make och be att få titta på det du skrev på. Det är alltid viktigt att noggrant läsa igenom allt man undertecknar.

Hoppas att mitt svar har hjälpt dig lite. Lycka till!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare