Äktenskapsförord

Hejsan ! Vi är ett gift par med 3 barn som bor i en fastighet som mannen ägde innan vi träffades. Har nu hört att det kan bli problem för frun om mannen blir sjuk och inte kan tala om hur han vill ha det och stället behöver säljas. Ev. till nåt av barnen. Hur gör vi bäst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag förstod din fråga rätt, undrar du vad du och din man kan göra för att undvika problem och ouppklarade frågetecken i framtiden vad gäller fastigheten ni bor i.

Som huvudregel är att allt som du och din make äger tillsammans kallas för giftorättsgods, se 7:2 Äktenskapsbalken (ÄktB).Vid en makes bortgång tillfaller då allt giftorättsgods den överlevande maken. Vill man istället precisera att specifik egendom ska tillfalla någon specifikt, är mitt råd till dig är att ni skriver ett äktenskapsförord. Däri kan ni reglera exakt till vem fastigheten ska tillfalla och vid vilken tidpunkt det ska ske. I 7:3 ÄktB preciseras vilka formaliaregler som gäller vid upprättandet av ett äktenskapsförord.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga.
Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer till oss.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare