FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2014

Äktenskap och skilsmässa mellan personer med olika medborgarskap

Hej,

Om jag som svensk medborgare gifter mig med en brittisk medborgare här i Sverige vad är det då som gäller vid en skilsmässa?! Vi bor inte i Sverige & har barn.

Svensk lag eller brittisk lag? Kan man välja vilket land äktenskapet ska registreras i?

Kan man på något sätt göra så att det är endast svenska regler som följs vid en skilsmässa?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag tar vad som gäller först vid ingående av äktenskap och sedan skilsmässan.

Eftersom du är svensk medborgare räcker det för att ni ska kunna gifta er i Sverige, hindersprövningen och själva vigseln görs enligt svensk lag, enligt lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap (IÄL) se 1 kap 1§ och 4§ https://lagen.nu/1904:26_s.1. Alltså registreras även äktenskapet i Sverige.

För att få det registrerat i England behöver man vända sig till den engelska lagen för att ta reda på om de godkänner äktenskap som har ingåtts utomlands. Jag hittade Englands regerings hemsida och läste där, verkar som att England har samma regler som Sverige. Det innebär att äktenskap som har ingåtts utomlands erkänns och kan registreras i Storbritannien om det genomfördes på lagligt sett i Sverige, se https://www.gov.uk/marriages-civil-partnerships/what-you-need-to-do. Motsvarande regler i svensk lag finns i 1 kap 7§ och 8a§ IÄL, https://lagen.nu/1904:26_s.1#K1P7S1.

Angående skilsmässan beror det på vilket land ni väljer att skilja er i. Om ni lämnar in en ansökan om äktenskapsskillnad vid en svensk domstol (Stockholm tingsrätt, eftersom ni inte bor i Sverige) så kommer enbart de svenska reglerna att användas. Detta är det bästa sättet om du vill att endast svenska regler ska användas.

Problemet blir om ni väljer att skilja er via en engelsk domstol. Då behöver ni kontakta någon som vet hur den engelska internationella privaträtten ser ut, förslagsvis en engelsk "family law"-advokat. Den kan peka på att svensk lag ska användas, men den kan lika gärna peka på engelsk rätt (vilket är troligt).

Hoppas du fick svar på dina frågor! Vänligen,

Molly MalmRådgivare