Äktenskap och gåvor mellan makar

Jag har i gåva gett halva min fastigheten till min sambo. I samband med gåvobrevet upprättades det även ett skuldebrev på mellanskillnaden lån etc. Vi hade hjälp av jurist att göra detta.

Nu har vi gift oss, gäller fortfarande dessa handlingar eller måste vi göra ytterligare något mer. Ett nytt inbördes testamente ska skrivas det vet vi. Har enbart särkullbarn därför är detta viktigt.

Vi vill skriva ytterligare ett skuldebrev. Kan vi göra det själv med det äldre som mall eller det måste göras av jurist ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Gåvobrevet och skuldebrevet gäller, då dessa handlingar inte påverkas av att ni har ingått äktenskap. Därtill kan det vara värt att notera att en gåva (men inte ett skuldebrev) som sker under pågående äktenskap måste registreras för att vara gällande mot givarens borgenärer, 8 kap. 1 § st. 2 äktenskapsbalken .

Vidare verkar det som att ni har för avsikt att skriva ett inbördes testamente. Detta kan ni enkelt göra här.

Ni verkar vidare vilja upprätta ett skuldebrev. Eftersom jag inte har sett ert tidigare skuldebrev kan jag inte ge ett svar på om detta är möjligt att använda som mall. Dock torde det gå bra såvida skuldebrevet inte innehåller någon särskilt avancerad skrivning. Hur som helst, om ni vill känna en större trygghet än ni skulle känna om ni gjorde allt på egen hand, men samtidigt gärna slipper behöva betala ett relativt högt arvode till en jurist, kan jag rekommendera er att använda den här tjänsten för att upprätta ett juridiskt bindande skuldebrev.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare