Äktenskap och äganderätt

Sedan 1981 äger jag ett hus som jag byggde med min dåvarande man. Vi skildes 1991. Jag gifte om mig 1996 och min nuvarande man flyttade hit till mitt hus. Äger han då automatiskt halva huset i och med att vi gifte oss? På alla papper står jag som ensam ägare.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Enligt 1 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder.

Det faktum att två personer gifter sig med varandra innebär med andra ord inte att makarna därmed får samäganderätt till varandras egendom. Du äger därför fortfarande hela huset själv.

Om ni skulle skilja er kommer dock huset, förutsatt att det utgör så kallat giftorättsgods, enligt 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken att ingå i den bodelning som därmed ska göras mellan er.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare