FrågaPROCESSRÄTTDomstol07/03/2014

Agerande efter ha fått en anmälan

Hej, en lördagskväll som gick snett. Var ute med en kompis, och vaknar upp i en cell och får reda på att jag hotat en taxi chaufför med yxa. Jag har en stor minneslucka på vad som hänt, de sista jag minns är att jag dansade och hade det kul, de jag fått reda på är att jag tagit taxi inte kunnat betala sagt att jag ska gå in och hämta pengar och kommer tillbaka med en yxa . Jag vet inte vad jag sagt eller gjort utan bara fått reda på att jag hotat chauffören. Det är skrivet en anmälan mosshandel på mig då jag saknade mobil plånbok och busskort, polisen tyckte det lät som jag kan ha blivit drogad. Har varit hos psykolog då jag mått väldigt dåligt av detta då det känns som detinte var jag. Är ostraffad sedan tidigare, polisen rådde mig att göra ett drogtest vilket jag gjorde men dock försent tror dr då det gått ca 18 timmar efter händelsen , hade även bula i pannan blåmärke på höften och sår på benet, och uppskattar minnesluckan till ca 8 timmar. Har redogjort vad jag druckigt och minns det till. 7 öl och högst 4st 4 cl shots. Ingen promilelhalt kollades på mig

Lawline svarar

Hej! Det som kan komma att hända är att en åklagare väcker åtal mot dig, och i så fall är det domstolens uppgift, inte din, att utreda vad som hänt. Du bör tala sanning och säga varken mer eller mindre. Om det är någon som blivit skadad eller fått egendom skadad, så kan det hända att denne/dessa kräver ersättning av dig, det vill säga en summa pengar. Om det är så att du inte minns så mycket, är det givetvis svårt för dig att avgöra om eventuella skadeståndsanspråk är berättigade, det vill säga om de verkligen har rätt till skadestånd (det krävs att du agerat med uppsåt eller varit vårdslös/oaktsam). Om det skulle bli så så kan du antingen komma överens med de som kräver ersättning om en rimlig summa, eller så kan du låta dessa ta saken till domstol. Om det är så att du själv blivit av med något så kan du polisanmäla det.

Lars BålmanRådgivare