Äger en bostadsrätt och vill skriva kontrakt på hyresrätt – folkbokföring.

Hej,

Jag undrar om jag har rätt att äga en bostadsrätt (som jag gör idag) men även skriva kontrakt på en hyresrätt i samma län?

Kan jag fortfarande vara mantalsskriven på bostadsrättadressen men som sagt ha hyreskontraktet.

Vad säger juridiken om detta?

Med vänlig hälsning

Gitze

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Mantalsskrivning kallas numera för folkbokföring och regleras i folkbokföringslagen (se här). Nämnda lag uppställer inga hinder mot att inneha en hyresrätt utan att vara folkbokförd på hyresrättens adress. Notera dock att du som utgångspunkt måste vara folkbokförd på den adress där du regelmässigt tillbringar din dygnsvila, såvida du inte uppfyller något av de undantag som räknas upp i lagen (se 6 och 7 §§).

Tänk även på att det i slutändan ankommer på hyresvärden att avgöra om han vill acceptera dig som hyresgäst, och att själva hyresavtalet kan innehålla särskilda bestämmelser om folkbokföring och dubbla bostäder.

Återkom gärna om du har fler frågor.

Vänligen,

Viktor FribergRådgivare