Äganderätt och licensavtal

Hej,

Jag undrar hur det kan vara lagligt för Microsoft att sälja t.ex. Office och sen begränsa det till en dator? Det är som att jag skulle sälja en stol till någon, men de får bara använda den i lägenheten de har då de köper den. Är inte Office MITT då jag köpt det?

Lawline svarar

Hej,

Rättigheterna till mjukvara, t ex Microsoft Office, är komplicerade. Företag som producerar datorprogram brukar sällan eller aldrig sälja dem till användarna. Istället säljer de licenser, som kan beskrivas som tillstånd att använda programmet. För att en licens ska gälla måste användaren följa licensavtalet. (Företag har förstås inte rätt att sätta upp vilka villkor som helst i sina licensavtal. Om en domstol bedömer att ett avtalsvillkor är uppenbart oskäligt så kan avtalet ändras.)

I licensavtalet för Office Home and Student 2013 står följande:

”Vi säljer inte vår programvara eller din kopia av den – vi licenserar ut den. Med den här licensen beviljar vi dig rätten att installera och köra endast ett exemplar på en dator (den licensierade datorn), för användning av en person åt gången, men endast om du följer alla villkor i detta avtal. Vår programvarulicens tilldelas permanent till den licensierade datorn.”

Jag vet förstås inte vilken version av Office du använder, men en liknande text finns nästan helt säkert i alla licensavtal för någon version av Microsoft Office. Office är inte ”ditt”, eftersom Microsoft aldrig har låtit dig köpa Office. Vad du köpte var ett tillstånd att använda Office enligt villkor som bestäms av licensavtalet. Genom att godkänna licensavtalet går man också med på att bara använda programmet på en dator.

Jag förstår att du vill äga dina datorprogram, men en licens är tyvärr ingen egentlig äganderätt till programmet. Därför har man också färre rättigheter än vid ägande.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare