FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/07/2013

Äganderättens betydelse

Får köparen av mitt hus (överlåtelsen träder i kraft om ca två veckor) ta ner träd och börja gräva på fastigheten (som fortfarande är min) innan överlåtelsen är gjord? Ska tilläggas att köparen äger markerna runt omkring mitt hus.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Den här frågan handlar om äganderätt och vad det innebär. Enligt jordabalken är fast egendom jord som är indelad i fastigheter. Detta framgår av 1 kap. 1§ jordabalken. Du äger alltså den jord som finns runt omkring på din fastighet och enligt 2 kap. 1§ jordabalken är träd och sådant så kallat fastighetstillbehör. Således äger du inte bara själva huset utan också fastigheten - själva jorden men också träden.

Själva äganderätten övergår först om två veckor när överlåtelsen sker. Fram tills dess är det din egendom eftersom du fortfarande innehar fastigheten med äganderätt. Svaret blir alltså att den kommande fastighetsägaren inte får vidta dessa åtgärder just eftersom det är en kommande fastighetsägare. Just idag, och två veckor framöver, är det din egendom och du har äganderätten kvar i två veckor.

Lawline RådgivareRådgivare