FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/10/2015

Äganderätt till lös egendom vid gemensamt köp.

Jag och mitt ex handlade en apple tv, men jag betalade för den i butiken. Vem har rätt till den nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Äganderätten vid köp av lös egendom (Apple TV) är beroende av hur köpet genomfördes. Jag antar i mitt besvarande att du betalade för produkten och att du och ditt ex sinsemellan inte gjort någon senare överenskommelse avseende vem produkten skulle tillfalla. Eftersom du betalat för produkten för dina pengar är det du som köpt den och den är därmed din.

Däremot om du och ditt ex var att anse som sambo (dvs ni bodde stadigvarande tillsammans under en period på minst tre månader) kan däremot egendomen vara att anse som samboegendom. Den räknas då till ert gemensamma bohag som skall delas lika vid en eventuell bodelning.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare