FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2017

Äganderätt till hund

Jag och mitt ex har en hund. Hunden går på hunddagis. Denna kostnad står jag för, hon har betalat någon enstaka gång. Jag har gått utb med hunden. Jag hämtar och lämnar hunden på hunddagis varje dag exet har hämtat någon enstaka gång. Hunden är ca 5 år, den har gått på hunddagis sen den var 6 månader. Hunden köptes när vi var gifta och exet står som ägare på den. Jag har pratat med henne, om att skriva över hunden på mig, men hon vägrar. Nu undrar jag, Är detta grund för att kunna stämma henne eller få henne att skriva över hunden på mig. Eller hur gör jag för att få hunden????

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I samband med en skilsmässa ska också en bodelning ske för att fördela makarnas gemensamma egendom i enlighet med 9 kap 1 § Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). En hund räknas som lös egendom och är något ni skulle ha fördelat tillsammans med resten av tillgångarna. Om ni inte kan komma överens om ett sätt att dela på hunden måste ni komma överens om vem som får hunden och vem som istället får ersättning motsvarande hundens värde.

Att enbart ta hand om en hund (oavsett hur länge) medför inte att äganderätten övergår till dig. Om ni inte kan komma överens om att ditt ex ska överlåta hunden till dig måste tvisten i fråga lösas i domstol som prövar äganderättsfrågan och eventuella ersättningsanspråk. Då kan du även yrka på ersättning för den tid du tagit hand om hunden och kostnaderna för hunddagis.

Du bör dock vara medveten om att det medför betydande kostnader att ta en tvist till domstol, därför är det inget som bör göras om det inte är nödvändigt. I första hand bör du prata med ditt ex och informera henne om att du funderar över att låta tvisten lösas av domstol. Detta kan göra att hon blir mer samarbetsvillig och ni kan förhandla fram en bra lösning utan inblandning av domstol.

För det fall att ett ägarbyte blir aktuellt, kan det göras online på jordbruksverkets hemsida, eller genom att fylla i följande blankett: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/djurmarkn/E21_3_webb_1.pdf

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare