FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/03/2014

Äganderätt till förstörd egendom

Hej, För ett tag sen var jag på en restaurang där vi råkade förstöra ett bord, sex mindre hål råkades göras i bordet (4mm i diameter). Restaurangbesöket var arrangerat av en festfixare som sedan fick en faktura för det förstörda bordet, restaurangägaren menar att bordet inte gick att använda efteråt. På fakturan står det "Ersättning för förstörelse av bord" och en summa. Fakturan är betald med att jag har betalat festfixaren som i sin tur betalade restaurangägaren. Här kommer jag till min fråga: Vid betalning av det förstörda bordet har jag då juridisk rätt till ägandet av det "förstörda" bordet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den summa som ni betalat utgjorde ersättning för den skada som vållades restaurangen genom förstörelsen av bordet. Det finns inga regler i svensk rätt som ger den som betalat ersättning för sakskada äganderätt till den skadade egendomen. Det verkar inte heller som att ni har ingått ett köpavtal. Ni har därför inte äganderätt till bordet.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare