Ägandeförhållandena i ett äktenskap

Hej! När man gifter sig kommer då partnern automatiskt ha tillgång till de tillgångar jag haft innan bröllopet? Jag tänker på hus och arv (pengar). Eller är det fortfarande "mina" tillgångar? Vad händer i en eventuell skiljsmässa? Kan partnern då kräva hälften av dessa tillgångar? Tacksam för att få svaret via mail.

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline! Tyvärr har jag ingen möjlighet att svara till din mail.

I Sverige har vi ett s.k giftorättssystem. Äktenskapet i sig påverkar inte en makes äganderätt till sin egendom. I 1 kap 3 § i äktenskapsbalken (ÄktB) finner du huvudprincipen; Var make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Således är det du ägt innan äktenskapet ditt.

Dock kan en make ha ett giftorättsanspråk på viss egendom vid en eventuell bodelning. Den egendom kallas för giftorättsgods, och ingår i bodelning, se 10 kap 1 § ÄktB. Den kommer delas lika mellan makarna, likadelningsprincipen. (Det finns vissa undantag från denna princip, särskilt mot att en make inte skall kunna "skilja sig till egendom" efter ett kortvarigt äktenskap, se 12 kap 1 § ÄktB).

Annan egendom än giftorättsgods är enskild egendom, se 7 kap 1 § Äktb. Den ingår inte i en bodelning Egendom kan bli enskild via t.ex. äktenskapsförord eller villkor från tredje man (gåvogivare, testator, arvslåtare).

Äktenskapsord kan utformas så att "all egendom vardera make tog in i äktenskapet skall vara dennes enskilda". I så fall kommer den inte att delas vid en bodelning.

Jag hoppas du har fått lite klarhet gällande äganderättsförhållandena i ett äktenskap. Undrar du mer får du gärna kommentera så återkommer jag!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare