Äga fastighet tillsammans - testamentera

Tänkte köpa ett hus med en kompis...inte sambo eller gifta. Vad bör man tänka på om den ena dör?

Om man vill att den andra skall få sin del vid dödsfall. Eftersom man båda är intresserade av huset dom köper ihop. Om dom har barn fast på egna håll osv. Tar man även egna lån på huset osv. Ser bara massa svar om sambos osv...Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i min fråga att du menar att båda ska stå som lagfarna ägare till huset, t.ex. 50% vardera. Om den ena ägaren dör behåller man fortfarande sin del av äganderätten, men kompisens del tillfaller den personens arvingar (t.ex. barn eller make/maka). Det innebär att det kan bli så att efter den enas död så samäger den andra huset med kompisens arvingar.

Detta går dock att undvika genom att båda upprättar testamente där man förordnar att den ena ska ärva huset efter den andra. Det kan dock vara viktigt att komma ihåg att om någon av kompisarna har barn så kan barnen ha rätt till sin laglott (7 kap 3 § ärvdabalken), och om inte mycket andra tillgångar finns förutom huset så kan barnen kräva att bli utköpta.

Man får alltså behålla äganderätten till sin del av huset (t.ex. 50%), men om man vill att vid den enas död den andra ska få full äganderätt till hela huset så behöver man upprätta ett testamente. När det kommer till din sista fråga, hur man gör med lån till huset, så är det upp till banken att avgöra hur fördelningen kan se ut. Men om båda ska stå som ägare till huset så kan det vara smart att båda står på lånet också.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare