FrågaFAMILJERÄTTAdoption20/07/2016

Adoptivbarns rätt till arv

Hej. Mina föräldrar adopterade mig och ett barn till från Thailand för 40 år sedan. 5 år senare fick de en biologisk son. Hur är det med arvrätten biologiska barn vs. adopterade. Har vi samma rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten är precis likadan för biologiska och adopterade barn, det framgår av Föräldrabalken 4 kap. 8 §. Enligt Ärvdabalken 2 kap. 1 § har ni rätt att ta lika del i era föräldrars kvarlåtenskap. Detta förhållande kan endast rubbas genom testamente. Finns testamente som anger att exempelvis det biologiska barnet ska ärva större del av kvarlåtenskapen har ni oavsett rätt till eran laglott, vilken består av halva arvslotten. Finns inget testamente kommer ni tre barn att ta en tredjedel vardera.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om din rätt till arv är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare