FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/01/2018

Adoption av styvson

Hejsan. Det är så att jag har aldrig haft nån bra kontakt med min riktiga pappa, utan min bonuspappa har uppfostrat mig i 20 år nu, Och vi har pratat om att adoptera. Men om han skulle adoptera mig så vet jag att då bryts kopplingen till mina biologiska föräldrar. Men kan man göra så att bara kopplingen till pappan bryts? OBS glömde säga att min styvpappa och mamma är sambo. Måste dom också vara gifta? Kan kopplingen bara brytas på pappan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om adoption återfinns i 4 kap. föräldrabalken. För att din styvpappa, och din mammas sambo, ska kunna adoptera dig måste han lämna in en ansökan om adoption till tingsrätten i den ort där han bor, det här framgår av 4 kap. 6 § föräldrabalken och 4 kap 9 § föräldrabalken. När en ansökan om adoption har kommit in till tingsrätten så kommer det prövas om det är lämpligt att adoptionen äger rum. För att det ska vara lämpligt krävs att en del krav är uppfyllda, dessa krav beskrivs här nedan. Även vissa möjliga hinder för adoption kommer att beskrivas nedan.

För att din mamma ska vara fortsatt rättslig förälder efter adoptionen krävs att din mamma och styvpappa är gifta. Om din mamma och styvpappa inte är gifta kommer en adoption av din styvpappa att klippa de rättsliga banden med din biologiska mamma. Det här framgår av 4 kap. 7 § föräldrabalken. För att din styvpappa ska kunna adoptera dig utan att din biologiska mamma förlorar sin status som rättslig förälder så måste de gifta sig, vilket framgår av undantagsregeln i 4 kap. 7 § föräldrabalken.

Av frågan framgår att du är åtminstone 20 år gammal. Detta innebär att något samtycke från din biologiska pappa inte behöver inhämtas enligt 4 kap. 5 a § föräldrabalken.

Om din styvpappa adopterar dig kommer de rättsliga banden med din biologiska pappa att klippas. Detta innebär att du t.ex. inte är berättigad till arv från din biologiska pappa enligt 4 kap. 7 § föräldrabalken. Efter adoptionen kommer istället din styvpappa att ses som din rättsliga pappa, vilket t.ex. innebär att du har rätt till arv efter din styvpappa, 4 kap. 8 § föräldrabalken.

Sammanfattningsvis kan sägas att din styvpappa kan adoptera dig, men han måste gifta sig med din mamma innan adoptionen om din mamma ska kunna vara fortsatt rättslig förälder.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Är det något ytterligare du funderar på så är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare